Skip to main content

İzlanda Notları ve Videolar



Son olarak İzlanda ile ilgili bir kac ilginc bilgiyi, gezi sirasinda cektigimiz videolari ve diger 9 İzlanda yazisinin toplu linklerini paylasmak istiyorum. 
Bu postla İzlanda defterini kapatmis oluyoruz. Şimdilik :)

💁‍♀️💁‍♂️ İzlanda'da bildigimiz sekilde soyadi kullanimi yok, ilk isimler kullaniliyor ve telefon rehberleri de soyisme gore degil ilk isimlere gore hazirlaniyor. Son isimler icin baba veya anne isminin yanina kiz cocuklar icin "dottir" ve erkek cocuklar icin "son" ekleniyor. Bu durumda anne, baba ve kiz ve erkek cocuklarin her birinin farkli bir son ismi oluyor. Örnek olarak: Björk Guðmundsdóttir

👫 İzlanda'nin nufusu sadece 350bin civarinda ve cok fazla goc alan bir ulke olmadigi icin insanlarin bir sekilde akrabalik bagi oluyor. Bu kusaklar oncesinden de olabilir, son bir kac kusaktir da olabilir. Farketmeden girilebilecek ensest iliskileri onlemek icin bir app kullaniliyor insanlar. Bu bir aile agaci uygulamasi. Bu uygulamaya akrabalik derecenizi merak ettiginiz kisiyi yazdiginizda aile agaclariniz karsilastiriliyor ve kac kusak oncesinden akraba oldugunuzu gorebiliyorsunuz. 

🦊 Adadaki tek yerli memeli hayvan, kutup tilkisi. 

🐴 At, koyun, inek, keci gibi hayvanlar ilk yerlesen insanlar araciligiyla adaya gelmis. 

🐑 Ulkede 800.000 civarinda koyun var, ulkedeki insan nufusundan ikinci maddede bahsetmistim. 

🦟 Adada cok fazla bocek bulunmuyor fakat Myvatn golu cevresinde midge denilen sinekler var. Ada halki bu sinekleri rahatsiz edici bir unsur olarak gormuyor, aksine baliklara ve diger canlilara besin sagladiklari icin bu sineklerin varligina sukrediyorlar.

👩‍💼 Vigdis Finnbogadottir hem Izlanda ve Avrupa'nin ilk kadin cumhurbaskani hem de dunyanin demokratik yolla secilen ilk kadin cumhurbaskani. 

🚁 Adada demiryolu yok fakat 100e yakin havaalani bulunuyor. 

💡 Izlanda'da elektrigin neredeyse %100 yenilenebilir enerji kaynaklarindan saglaniyor. 

📚 Ingilizce ile ortak olan kelimelerin cogu eski Izlandaca'dan gelmis, ornegin: bag, egg, husband, knife, reindeer, sky, window...

🧚🧙 Izlanda mistik hikayeler konusunda oldukca zengin. Sadece trollere inanmalari degil bahsettigim, adadaki bir cok olusum ile ilgili nesillerdir anlatilan ilginc hikayeler var. Troller ve bu diger hikayelerle ilgili bol bol kitap ve kaynak bulmak mumkun.

👽 1993 yilinda uzaylilarin dunyayi ziyaret edecegi kehanetinde bulunulmus. Kehanete gore o yil 5 kasimda dokuzu yedi gece Snaefellsjökul'e bir uzay gemisi inecekmis. 500 kadar insan uzaylilari beklemeye gitmis ama gelen giden olmamis :)

🌋 Silindirik sutun seklindeki bazalt yapilar (volkanik kaya kutleleri) bir cok kisiye ilham olmus. Harpa ve Hallgrimskirkja bu ilham ile tasarlanan yerlerden en meshurlari.

🌼🌸  2004 yilinda ulusal cicegi secmek icin halk arasinda bir anket yapilmis ve "Mountain Avens" secilmis. Adada ayrica "Butterwort" denilen boceklerle beslenen etcil bitkiler de yetisiyor.

🐳 Sicak su fiskirtan, kukurt yayan kaynarca anlamina gelen ve ismini buradaki Geysir'dan alan gayzerlerin bulundugu tek Avrupa ulkesi Izlanda.

Izlanda'da cektigimiz bazi goruntuler, Izlanda'dan cikan muzikler esliginde asagidaki videoda, hemen altinda da gezimizin ayrintilarinin oldugu linkler, bize de guzel bir anı olarak burda dursunlar 🥰:


İzlanda Gezisi (Bambaska bir gezegende gibi hissetmek):


İzlanda 1. gün (Adaya varış- Blue Lagoon)


İzlanda 2. gün (Güney İzlanda)

İzlanda 3. gün (Kanyon, Skaftafell Milli Parki ve Buzullar)

İzlanda 4. gün (Kuzey İzlanda- Diamond Circle)

İzlanda 5. gün (Myvatn Gölü ve Çevresi)

İzlanda 6. gün (Myvatn Nature Baths)

İzlanda 7. gün (Golden Circle Rotasi)

Comments

  1. İzlanda harikalar diyarı paylaşımlarınız için teşekkürlerimi sunarım. İzlanda seyahatimde ilk başvuru kaynağım sizin bloğunuz olacak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yorumlariniz icin ben tesekkur ederim. Yazilarin bir yarari olduysa ne mutlu bana. Simdiden İzlanda seyahatinizde iyi eglenceler diliyorum :)

      Delete
  2. Sevgili Yasemen ve Çağrı, ayaklarınıza, yeni yerler görmek konusundaki ortak hevesinize, ekrandan bile kendini hissettiren samimiyet, sempati ve cana yakınlığınıza sağlık. Kardeşim olsanız bu kadar severdim sizi. Asla görme şansım olmayacak bir ülkeyi sayenizde gezip görmüş kadar oldum (daha öncekilerden bahsetmiyorum bile). Kimbilir belki bir gün Antalya'ya yolunuz düşer, orayı da ben gezdiririm size. Ben İzlanda edebiyatı okumaya devam edeceğim ve sayenizde hayalimde daha iyi canlandıracağım sözkonusu mekanları. Bir de naçizane bir tavsiyem olacak, eğer izlemediyseniz "Woman At War" filmini izleyin derim. İzlanda'nın bu yılki Oscar aday adayı idi, ben çok beğenmiştim, değişik bir konu ve değişik bir anlatıma sahip idi.
    Sevgiyle kucaklıyorum.
    İmza: Leylak Toprakdottir :))))

    ReplyDelete
    Replies
    1. Canim Nurşen ablacim, Cagri da ben de cok tesekkur ediyoruz, inan hislerimiz karsilikli 🥰 Ben birine senden bahsederken ablam gibi gordugum bir arkadasim diyorum ☺️

      İzlanda'ya da gidersiniz belki ama once bize gelin bence, ikna etmeye yardim edecekse banyoda sizin icin kucuk bir şelale şovu ayarlamaya calisiriz, ya da gayzer nedir ki, bahceye bir cukur, bir de pompa, hortumla suyu verdik mi, oldu bitti 😅 Kimbilir belki bizim yolumuz Antalya'ya duser. Nurşen ablacim biliyor musun babam emekli olduktan sonra bir sure Titreyen Göl yakinlarinda personel mudurlugu yapmisti, o zamanlarda da tanissaydik keske, daha cok gorusme firsatimiz olurdu 😌

      Senin tavsiyelerin bizim icin cok degerli. Woman at War gozumden kacmis bir sekilde ama aslinda cok ilgimi ceken bir konusu varmis, bir de farkli kulturlere sahip ulkelerin yapimlari da cok farkli oluyor ya atmosfer, anlatim, kisiler, dil vs. Bir firsatini bulup filmi izlemeyi cok istiyorum.

      Biz de Leylak Toprakdottiri sımsıkı kucakliyoruz 🤗🤗 (Bu arada bahce calismalarimiz yolunda giderse bahceye bir leylak agaci dikme planimiz var :)

      Delete
  3. Harika bir gezi olmuş, her anına bayıldım :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Biz de bayildik Handan, boyle yorumlari okuyunca da sanki hep birlikte gezmisiz gibi hissediyorum 🤗

      Delete
  4. izlandayı sizinle birlikte gezmek harikaydı .çok teşekkürler..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ben cok tesekkur ederim yorumlariniz icin, keyif almaniza sevindim ☺️

      Delete
  5. Leylak Dalı'nın blogunda gördüm ve geldim. İzlanda en çok ziyaret etmek istediğim yerlerden biri çünkü bir dönem üniversitede onlar hakkında çalışmıştım. Destanları, kültürleri, runikler.. Ne mutlu size :) Harald'ın ayak bastığı bu dünyadışı yeri umarım bir gün ben de görebilirim. Takk fyrir, skal!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nurşen ablanin blogunun boyle bir seye vesile olmasi ne guzel olmus, hos geldin :) Bu arada ben de belki daha onceden senin bloguna LeylakDali vasitasiyla gelmis olabilirim, tam hatirlayamadim ama 😌
      Dilerim istegin en yakin zamanda gerceklesir, kultur ile ilgili bu kadar cok sey bilip gezmesi cok daha keyifli olacaktir. ☺️

      Delete
  6. Hiç ilgimi çekmeyen bir ülkenin gezi yazısını merakla, beğenerek okudum. Kalemine sağlık. Umarım daha çok gezersiniz, biz de daha çok böyle güzel yazılar okuruz :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cok tesekkurler Sulecim ☺️ Gezi yazilarini genel olarak cok sevmedigini bildigimden bu yorumuna ayri sevindim 🤗

      Delete

Post a Comment