Skip to main content

Bizim Buyuk Challenge'imiz (Kitap meydan okumasi) - 1


Daha once bu kitap meydan okumasindan bahsetmistim. Listeden iki kitabi okudugumu yazmistim. Derli toplu dursun diye bu listenin kitaplarini, tek baslik altinda (numaralandirarak) yazayim istedim, o yuzden o iki kitabi da bu ilk yaziya ekledim. Tabi ki bunlar edebi elestiriler degil, kitaplarla ilgili sahsi izlenimlerim, dusuncelerim ;)

Bizim Buyuk Challenge'imiz listesinden okudugum ilk 10 kitap sunlar, okudukca devami gelecek :

26. Uyarlama filmini merak ettiginiz bir kitap: Moord in de Oriënt-Express (Murder on the Orient Express - Doğu Ekspresinde Cinayet) - Agatha Christie

Agatha Christie "Cinayet/polisiye/dedektif romanlarinin kralicesi" lakabini kesinlikle hak ediyor. Agatha Christie'yi cok seviyorum.

 Kitabin filmini de izledim bu arada, neresinden tutsan elde kalan cok kotu bir uyarlama olmus. Yazarin kitaplari zaten senaryo gibi, uyarlamasi cok rahat ve basarili sekilde yapilabilecekken en fazla bu kadar batirilabilirdi herhalde. Bazi kitaplari sinemaya uyarlarken degisiklikler yapmak zorunlu olabiliyor ama bu kitap icin orijinalinden bu kadar gereksiz sapmalar cok anlamsizdi. Kitabi film ile cok yakin zamanda okumamis olsaydim kendimden suphe ederdim ben bu kitabi okumadim mi acaba diye. Hatta yok artik bu kadar sacmalamamislardir diye dusundugum noktalari, filmden cikista Cagri'ya sordum, kitapta da boyle miydi bunlar diye bambaska hatirliyorum diye, degilmis ;)

Gorsel olarak manzaralar, sahneler cok guzeldi ama izlenecek bir suru guzel film varken bosuna vaktinizi harcamayin derim. Filmi izlemeden once bu oyuncu kadrosuna, boyle bir uyarlamaya gore IMDB'deki puani neden bu kadar dusuk ki acaba diye dusunmustum, simdi fazla bile diyorum. (Ramazan pidesi sahnesi tatliydi ama :)



 34. Icerigi kurgu olmayan bir kitap maddesi: Harita Metod Defteri - Murathan Mungan (Otobiyografi)

Otobiyografi-ani-anlati tarzindaki bu kitabi cok sevdim. Bazi satirlari okurken Murathan Mungan ile su anda bu konuda karsilikli konusuyor olsak fazla bir sey soylemeye gerek kalmadan bir cok sey anlatirmisiz, demek istediklerimizin derinligini anlarmisiz diye dusundum. 

Cilek hikayesi gibi bazi anilari okurken bogazim dugumlendi. Bir ara Mardin yemeklerinin tariflerini netten arastirirken buldum kendimi. :) Bir kac kusak geriye giden aile baglariyla ilgili bir kisim vardi, orada biraz koptum hikayeden ama genel olarak cok keyif aldim okurken. Paranin Cinleri kitabi konusunda da merak uyandirdi bu kitap bende.

9. 600 sayfadan uzun olan bir kitap: Schone Slaapsters (Sleeping Beauties- Turkce cevirisi henuz yok) - Stephen King/Owen King (831 sayfa)

Baba-ogul King'lerin son kitabinin arka kapagini okuyunca ilgimi cekip almistim. Kitabi henuz bitirmedim, oldukca yavas ilerliyorum cunku elim hep baska kitaplara gidiyor. Sebebi de coook fazla gereksiz detaya girilmesi sanirim, kitap ilerlemiyor. 
Neredeyse 600 sayfa okudum ama kitaba hic baslamamis biri gelip sadece arka kapagi ve kitabin basindaki karakterlerin isimlerinin oldugu kim kimdir listesini okuyup kaldigim yerden devam etse fazla bir sey kacirmis olmaz. Aksiyon zaten aradigim, bekledigim bir sey degil, hatta olmasa daha cok hosuma gider ama bu kitapta karakterler de, diyaloglar da olmasi gerektigi gibi degil, cok daha iyi olabilirdi. Yine de kitap genel olarak fena degil, fikir olarak oldukca guzel, merak uyandirici bir kitap, sonunu da gercekten merak ediyorum ama 300-400 sayfayla da bu is kotarilabilirmis diye dusunuyorum. 


8. 100 sayfadan kisa olan bir kitap: Aramizdaki En Kisa Mesafe- Barış Bıçakçı (99 sayfa)

Baris Bicakci'nin Bizim Buyuk Caresizligimiz kitabini sevmistim. Sanirim bu meydan okumanin isim babasi da bu kitap olsa gerek. Aramizdaki En Kisa Mesafe kitabinda adini koyamadigim bir seyler eksikmis gibi geldi. Yine de soyle bir baktim da kisacik kitaptaki 24 oykunun yarisini sevmisim.

Aklimda kalanlar Meltem Sakizi, Pul biriktirenler, Hala Kizlari Radyosu, Ailemizin Gecimi, Pazar Arabasi, Anneannem ve Ben, Kimya Formulleri Ogrenci Olaylari, Nikah, Tuz Kokusu, Uyu Guzel Kopek Uyu, Aramizdaki En Kisa Hikaye ve Cocuklarin Sevdigi Yemekler isimli hikayeler oldu. 

Ozellikle Hala Kizlari Radyosu ve Anneannem ve Ben hikayelerini cok cok begendim.



6. Adinda bir hayvan olan bir kitap: Iki Yesil Susamuru, Anneleri, Babalari, Sevgilileri ve Digerleri - Buket Uzuner

Buket Uzuner'in Kumral Ada Mavi Tuna kitabini sevmistim. Bu kitaptan da benzer bir tat alirim diye ummustum ama okudugum en kotu kitaplardan biriydi sanirim. Internette bir cok kisi "mutlaka okuyacagim derseniz ergenlikte okuyun, belki o zaman sevebilirsiniz" yazmis. Biraz gec kaldim sanirim kitabi okumak icin :P
Zaten kitabi okurken basarisiz ve yapay bulmusken son bir kac sayfasiyla, kitabin finaliyle iyice yere cakildi benim icin ama sevenleri de vardir mutlaka. 

11. En az 30 sene once yazilmis bir kitap: Ugultulu Tepeler - Emily Brontë (1847)

Yillar once okumustum bu kitabi. Hatta yeniden okurken o zamanlar icine yazdigim bir notu gorunce sasirdim. :) Ikinci kez okumak istedim bu kitabi, zaten neredeyse hic hatirlamiyordum. 
Kitabin henuz basinda su cumleleri okuyunca biraz gozum korktu: " Hareton rahmetli Bayan Linton'un yegeni. Yani genc kadinin da kuzeni. Kocasi da onun kuzeniydi, biri baba tarafindan oteki ana tarafindan, cunku Heathcliff, rahmetli bay Linton'un kiz kardesi ile evlenmisti. Bayan Cathy nasil Linton'larin son cocugu ise Hareton da bu ailenin son cocuguydu." Sonra minicik bir soy ayaci cikardim ve her sey cozuldu. Yoksa butun kitap boyunca kim kimdi diye dusunup bitiremezdim ahaha :D

Kitap cok akici, etkileyici, yazildigi donemi dusununce daha da carpici. Ben cok sevdim bu kitabi.

14. Bir oyku seckisi: Buyumenin Turkce Tarihi - Murathan Mungan'in sectikleriyle 

Kitapta bulunan oykuler ve yazilar sunlar:
  • Murathan Mungan, Önsöz
  • Füsun Akatlı, Bir Dil Gurbetinde - Refik Halit Karay, Eskici
  • Cemil Kavukçu, "Bir Bahçe" - Sait Faik, Bir Bahçe
  • Ayfer Tunç, Merhamet - Orhan Kemal, Çikolata
  • Fatih Özgüven, Annenin Yokluğu: Kaşağı - Ömer Seyfettin, Kaşağı
  • Sema Kaygusuz, Tiksinti - İlhan Tarus, Bir Kasabanın Ruhu
  • Necati Güngör, Bir Hikâye Okudum - Sabahattin Ali, Ayran
  • Sırma Köksal, Boğaza Takılan Düğüm... - Vüs’at O. Bener, Havva
  • Hasan Ali Toptaş, "Seni İçime Manzara Yapmışam" - Osman Şahin, Beyaz Öküz
  • Selim İleri, "Mahalle Kahvesi" Üzerine - Sait Faik, Mahalle Kahvesi
  • Faruk Duman, Taş Kokusu ya da Bir Hanende Melek Hâtırası - Sabahattin Ali, Hanende Melek
  • Jaklin Çelik, Kaos ya da Kin - Cihat Burak, Kin
  • Nurdan Gürbilek, Babalar ve Ustalar - Oğuz Atay, Babama Mektup

Daha once okumadigim oykulerden Çikolata, Ayran, Havva ve Beyaz Okuz hikayeleri yurege dokunan cinsten. 
Oykulerin cogunu, oykulerle ilgili yazilarin da buyuk bir kismini begendim. Bir kac tanesini kitabin icerigiyle cok alakasiz buldum, neden yazildiklarini anlayamadim, bir kac tanesinde de biraz sıkıldım ama genel olarak guzel bir secki olmus. 



15. Daha once hic okumadiginiz Nobel odullu bir yazarin bir kitabi: The Old Man and The Sea (Yaşlı Adam ve Deniz)- Ernest Hemingway

Bu kitabi ingilizce okudum, okurken de hissettiklerim surekli degisti. Yasli adamin kucuk cocukla muhabbetleri Cagri'nin dedigi gibi ne kadar naif diye dusunurken, uzun zamandir ingilizce kitap okumadigim icin cogu kelimeyi unutmusum, tasvirler beni zorladi, tam sıkılıyorum sanirim derken yasli adamin "hey balik, merhaba elim" seklinde nesne ve hayvanlara hitap edisi sevimli geldi, kitaba isindim yeniden :)
Sonra kopek balikli kisim geldi. Kitaplarda da, filmlerde de 'vurdulu- kirdili' dedigimiz tarzda aksiyondan, araba kovalamacalarindan, silahli, kavgali sahnelerden hic hoslanmadigim icin, o kopek baliklarinin burnuna vurdukca bana fenalik geldi, eeh yeter artik dedim :D Ama son sayfalarin guzelligi ile yine kalbimi kazandi Hemingway bu kitabiyla :P

21. Size hediye edilmis bir kitap: Martiya Ucmayi Ogreten Kedi - Luis Sepulveda

Bu kitap bana 2balik Esra'nin hediyesiydi. Cocuk kitaplari deyince aklima ilk gelen isimlerin basinda Esra geliyor zaten :)

Cok eglenceli, cok sevimli, bol bol tebessum ettiren sicacik bir hikaye, okuyun mutlaka.

29. Klasik bir bilim-kurgu kitabi: Aya Yolculuk - Jules Verne

En son Jules Verne okumamin ustunden cook uzun zaman gectigini gorunce son Turkiye ziyaretinde bu kitabi da almistim. Challenge icin bilim-kurgu maddesi icin elim hemen bu kitaba gitti. 

Agatha Christie'den sonra dunyada en cok cevrilen ikinci yazar Jules Verne. Biri polisiye edebiyatinin kralicesi, digeri bilim-kurgunun babasi :) 

Bu arada yeri gelmisken soyleyeyim. Andy Weir'in 'Marsli' kitabini okumadim ama uyarlama filmini izledim ve cok begendim. Duydugum kadariyla 'The Martian' kitabi da cok sevilmis. Ay konusundan bahsederken bu kitap ve film de burada bir tavsiye olarak dursun:


Aya Yolculuk kitabinin 1865 yilinda yani insanoglunun gercek ay seyahatinden yaklasik 100 sene once yazilmis olmasi cok ilgi cekici. Ama beni bu kitapla ilgili en cok etkileyen cok cok basarili mizahi dil oldu. Sesli gulmemi saglayan ender kitaplardandi bu kitap. Jules Verne kesin cok 'kafa' adammis, keske tanismis olsaydik diye dusundum. Ve Maston, sivrisinek viziltisi Maston, bu nasil bir karakterdir, en cok sana bayildim hehe :D

Cok sevdigim Maston'la bu yaziyi bitireyim :)


Comments

  1. Kitaplara erişmekte sıkıntı yaşamasaydım katılmak istediğim bir etkinlikti.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Seni cok iyi anliyorum Yasemin. Elimde 80 kadar okunmayi bekleyen kitap vardi ve elimdeki bu kitaplardan listenin maddelerine uyan kitaplar bulmam gerekti ve kolay olmadi bu. Abartmiyorum bir gun surdu listeyi tamamlamam. Daha sonra Turkiye'den hediye gonderilen kitaplarla ufak tefek degisiklikler yaptim sadece.

      Lehce kitaplar okumaya basladiginda kitap konusunda secenegin de artacak ;) Bu arada gecen bir yerde denk geldi, biri Lehce icin soyle demis : "bu dildeki sesli harflerin yüzdesi, kaşarlı poğaçadaki kaşar yüzdesine yakındır. " Ehehe :)

      Delete
  2. Katılmana sevindim, ben de epey ilerledim, listeyi yarıladım desem yeridir. Üstelik evdeki kitaplarla hallediyorum hepsini, nasıl bir dağ yığdıysam eve yeni kitap almak bile gerekmiyor :) Hatta önümüzdeki yılın çelıncını da çıkarabilirim aradan :))))
    Çok öpüyorum seni, Çağrı'ya selamlar...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Evdeki kutuphanenin zenginligini tahmin edebiliyorum Nurşen ablacim, okuma hizina zaten diyecek bir sey yok, darisi basimiza :) Ucaklardaki bagaj agirligi kisitlamasindan dolayi ne yazik ki her istedigimiz kitabi alip getiremiyoruz. O nedenle Goodreads Challenge'ini da elimdekilere gore belirledim, benden bu yilin celinci anca cikar yani :)) Biz de seni kocaman opuyoruz..

      Delete
    2. daha iki tane okuduğumu bu yorumların altına bırakayım da utanç tablom daha bir ışıldasın :))

      Delete
    3. Iki hicten iyidir ;) Hem daha senenin basinda sayiliriz, onumuzdeki aylarda ohooo daha neler okuruz ki biz :D
      Eksikler olursa Nurşen ablanin fazladan okuduklarindan tamamlamayi dusunuyorum ehehe hepimize yeter :P

      Delete
  3. Ohhh ne güzel ilerlemişsin Yasemen ♥
    Listeyi ilk gördüğümde yok ben yapamam demiştim. Sizi izlemek çok keyifli bu çelıncta :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ben de Altin Kure film listesini gorunce yok ben yapamam demistim :) Acayip iyi gidiyorsunuz, kisa surede bol bol film, ne guzel. Sizi izlemek de cok keyifli Şebo ama sizi izledigim gibi arada filmlerden de bir kacini izlesem fena olmaz aslinda di mi :))) Optum kocaman..

      Delete
  4. Bu etkinlik beni de epey sarmıştı ama program dahilinde kitap okuyamıyorum. Elimdeki kitapları biriktirmekten pek hoşlanmadığımdan katılamadığım ama beğendiğim bir etkinlikti. Sen şartları uyarlayarak listeye riayet etmişsin, tebrik ederim. Okuduğun kitapların hepsi de birbirinden güzel. Güzel bir hafta sonu dileklerimle, selam ve sevgiler:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ulasmasi kolay olmadigi icin ben de ozellikle Turkce kitaplari biriktirmeye calisiyorum mumkun oldukca :D E-kitap okumayi cok sevmiyorum ama son care o sekilde okurum gerekirse, yine de kitabi elime alip, sayfalari cevire cevire okumak en keyiflisi.

      Dediginiz gibi her kitabin bir zamani oluyor. Baska bir zaman cok seveceginiz bir kitabi yanlis zamanda (ya da mecbur oldugunuz icin, bir odev gibi mesela) okuyunca daha az sevebiliyorsunuz. O yuzden challenge listeleri konusunda sinirlamiyorum kendimi. Canim ne isterse okuyorum, bazen bu listeden, bazen bu listenin disindan okuduklarim da oluyor. Elimdeki kitaplar zaten hep okumak istedigim merak ettigim kitaplar. Bu listeler, meydan okumalar motive ediyor sadece, bir de seninle birlikte bu etkinlige katilan diger insanlarin listelerini, kitap yorumlarini gordukce, sanki kitap okuma grubunda birlikte okuyormussunuz ve fikir paylasiyormussunuz gibi hissettiriyor, bu da hosuma gidiyor :))

      Size de iyi haftalar diliyorum, buralardan sevgilerimi selamlarimi gonderiyorum :)

      Delete

Post a Comment