Monday, October 15, 2012

Felix'in cilgin uzay atlayisi !




14 Ekim gunu bizim gundemimizde de Red Bull sponsorlugunda, New Mexico'da organize edilen butun dunyanin heyecanla bekledigi Felix'in Red Bull Stratos uzay atlayisi vardi. 

Felix Baumgartner Avusturyalı paraşütçü ve yüksek atlamacı. Yuksek atlama demisken Felix bildigin uzaydan atladi, biz de nefesimizi tutarak izledik rahat koltuklarimizda :)


Hayati boyunca bir cok ilk gerceklestirmis. 


1999 yılında Malezya'nın Kuala Lumpur şehrindeki Petronas Kulelerinden paraşütle atlayarak dünya rekoru kırdı. 
2003 yılında Manş Denizini özel bir karbon fiber kanatla hava dalışı yaparak geçen ilk kişi oldu. 
Brezilya'nın Rio de Janeiro şehrindeki Kurtarıcı İsa heykeli'nden de 39 m ile dünyadaki ilk atlayışı gerçekleştirdi. 
2004 yılında Millau Viyadüğü, 2006 yılında Turning Torso'dan atlayışlar gerçekleştirdi. 
2007 yılında Taipei 101 binasının 91. katından atlayan ilk kişi oldu.

Son olarak 14 ekim 2012 tarihinde Felix tam 39 km'den atladi ve sag salim bir sekilde dunyaya ayak basmayi basardi. Bir kac kez kotu hava kosullari nedeniyle ertelenen ucus dun aksam gerceklesti ve canli bir sekilde izledik atlayisi. 


Gercekten buyuk cesaret gerektiren bir sey. Eglence parklarinda Ranger, Cekic vs tarzi aletlere gayet rahat bir sekilde binen ve korkmayan ben, korkuluksuz merdivende biraz yuksege cikip asagi baktigimda kanim cekilir gibi olur. Yani bir sekilde korunakli bir ortamda bulunuyorsam, dusme tehlikem yoksa ne kadar yuksege cikarsam cikayim korkmuyorum ama her an asagi dusme tehlikem varsa azicik yukseklikte bile dizlerim titriyor. Cok istememe ragmen Bungee-jumping de denemedim henuz. Bir sonraki uzay atlayisina sakliyorum enerjimi, Felix'in rekoruna goz diktim diyebilirim :)) 

Tabi oturdugum yerden izlerken bile nefesim kesilmisken atlayisi nasil gerceklestiririm bilemiyorum :) 


Gelelim atlayisin ayrintilarina:

Felix Baumgartner 39 bin metre yukseklige kapsulle yaklasik 2 saat 40 dakikada cikti. Son kontroller yapildiktan ve 40 maddelik kontrol listesi gozden gecirildikten sonra, belirli bir yukseklige ulasan kapsulun kapisi otomatik olarak acildi. 

Kapinin disina cikan ve atlayisa hazirlanan Felix'in gozunden dunyayi gordugum an en heyecanlandigim anlardan biriydi. Tupunde sadece 10 dakikalik oksijeni kalan Felix selamini verip kendini bosluga birakti. 






Bu atlayis bir cok acidan tehlikeli bir atlayisti. En korkulan seylerden biri de kendi cevresinde kontrolsuz donmeye baslamasiydi, cunku bu suur kaybi, kalp krizi, beyin felci gibi bir cok seye neden olabilirdi. 

Ayni zamanda surtunmeden alev alabilir ya da kani kaynamaya baslayabilir ve organlari parcalanabilirdi. 
Basinci ozel olarak ayarlanmis tulumunun da hasar gorerek patlama ihtimali vardi. Daha once benzer atlayislar gerceklestirip olenler oldugundan biraz da korkarak izledim Felix'in atlayisini. 

Atladiktan sonra kucuk bir top seklinde yeryuzune inerken nefes alip verisini duyamadigimda ya da bir ara spin atmaya basladiginda korkulanin basa gelmemesini umdum.

Bir sure sonra Felix sanki 40 km'den degil de yamactan atlamis gibi konusmaya baslayinca rahatladim. Parasutunu acip dunyaya ayak bastiginda da gayet rahat ve saglikli gorunuyordu.



Felix 52 yıldır kırılamayan en uzun serbest düşüş, en yüksek atlama, balonla en yükseğe çıkma ve en hızlı insan rekorlarını hiçbir hava aracı korunması olmaksızın kırmak için yapti bu atlayisi ve bunlardan üçünü gerçekleştirdi. 

Ses hızı duvarını aşarak 1136 kilometre hızla inişe geçen Baumgartner, 4 dakika 19 saniye boyunca serbest uçuş yaptı, yeryüzüne 1524 metre kala da paraşütünü açarak tam 10 dakika sonunda güvenli bir iniş yaptı. 

Felix böylece en yüksek serbest atlama, en hızlı insan ve balonla en yükseğe çıkan insan rekorlarını ele geçirdi. 

(Kucuk bir bilgi: Ses hızı bariyeri deniz seviyesinde saatte 1224 kilometre kabul ediliyor. Fakat, 9 bin metreden sonra bu hız saatte 1091 kilometre kabul ediliyor. Baumgartner da 1091 kilometre hızı 9 bin metrenin üzerinde kırdığı için ses hızını aşmış sayılıyor.)

Baumgartner, daha önce 4 dakika 36 saniye olan en uzun serbest düşüş rekorunu ise kıramadı. En hızlı atlama rekoru 1960 yılında 31 bin metreden saatte 988 kilometre hızla atlayan Joe Kittinger tarafından kırılmıştı.



Ayrica bu atlayisla birlikte bilimsel uzay arastirmalari icin de bazi veriler kaydedildigi soyleniyor.


4 comments:

  1. Ben canlı olarak izleyemedim, hatta bugün haberim oldu. Malum misafirlerim var, gündemden koptum tamamen:) Bugün duyar duymaz internetten izledim, muhteşem cesarete hasta olmamak imkansız:)

    ReplyDelete
  2. Gozun aydin, ne guzel geziyorsunuzdur bol bol :)

    Balon yukselirken iyiydi de kapsulun kapisi acilip Felix disari dogru geldiginde heyecanlanmaya basladim. Atladiktan sonraki sakin nefes alisverislerine ve o haldeyken bile konusmasina bakarak benim daha fazla gerildigim bile soylenebilir :D

    ReplyDelete
  3. bu gerçekten gurur verici bir atlayıştı ,atlayışın sorunsuz bir şekilde bitmiş olması beni çok mutlu etti gerçekten büyük bir olay ,senin de burada paylaşmış olmana sevindim ,teşekkürler
    sevgiler

    ReplyDelete
  4. Ben tesekkur ederim yorumun icin :)
    Atladiktan sonra bir ara nefes sesi duyulmaz olmustu sonra da spin atmaya baslayinca korkmustum neyse ki sorunsuz sekilde inis yapti da rahatladim :)

    ReplyDelete